Marknadsföring och etisk compliance - en översikt

Om kursen

Den här e-kursen är en introduktion till Läkemedelsbranschens etiska regelverk (LER) i Sverige. Efter genomförandet kommer du att känna till de viktigaste reglerna och riktlinjerna som styr läkemedelsföretagens marknadsföring av läkemedel samt deras samverkan med hälso- och sjukvårdspersonal och allmänheten i Sverige. Kursen ges på engelska.

E-kurs – online när du vill

Kurslängd
Kursen tar ca 3 timmar att genomföra beroende på dina förkunskaper.

Åtkomst till kursen
Direkt åtkomst vid anmälan. Därefter har du 2 månader på dig att slutföra kursen.

Kursintyg
När alla moment är markerade som klara kan du ladda ner ett personligt kursintyg.

Pris
1-4 kurslicenser: 4 450 kr exkl moms per licens
Vid köp av 5-10 kurslicenser, ger vi 15% rabatt.
Använd rabattkod: MFEKURS15
För bokning av större grupp, kontakta lena.martensson@lakemedelsakademin.se

 

Boka e-kursen

Målgrupp

E-kursen är utformad för medarbetare inom till exempel regulatory, medical eller andra har en roller som behöver förstå grunderna i det etiska regelverket. Den är också lämplig för den som är ny inom läkemedelsbranschen. Kunskap om etiska riktlinjer och regelverk är relevant för de flesta medarbetare i administrativa funktioner inom läkemedelsindustrin. Efter att ha genomfört kursen kommer du att förstå hur dessa regelverk kan påverka din roll och ditt arbete.

Om din roll omfattar marknadsföring eller försäljning med strategiskt och/eller praktiskt ansvar för reklam, marknadsföring eller eventplanering rekommenderar vi ”IMA-kursen” för en mer relevant grund i beslutsfattande och agerande. IMA-kursen inkluderar också en avslutande examination som leder till ett certifikat. Informationsansvarig måste alltid ha genomgått utbildning i marknadsföringslagstiftning (IMA-utbildning arrangerad av LIF/Läkemedelsakademin) och klarat examinationen.

Utbildningsmål

Efter att ha genomfört kursen kommer du att känna till de regler och riktlinjer, inklusive LER, som styr marknadsföring av läkemedel och interaktioner med hälso- och sjukvårdspersonal samt allmänheten i Sverige. Du kommer också att förstå vikten av LER-reglerna för att upprätthålla företagets trovärdighet och förtroende inom branschen, liksom deras påverkan på medarbetare i olika organisatoriska roller.

En välskriven sammanfattning av LER! Lagom nyanserad innehåll. Tydlig röd tråd.

Very good repetition and summary. Clear and consise

The best with the e-course was to get the basic understanding and tips for further reading.

Kursinnehåll

 

 

Kursens innehåll bygger på huvuddelarna av Läkemedelsbranschens etiska regelverk (LER). Huvudfokus ligger på reglerna för information om läkemedel riktad till hälso- och sjukvårdspersonal (LER kapitel 1, avd 1).

  • Tillämpliga lagar och regelverk
  • Varför är det viktigt att följa regelverket för marknadsföring och samarbeten med mera?
  • Vem behöver följa reglerna
  • Regler för information om läkemedel till:
    1. Hälso- och sjukvårdspersonal
    2. Allmänheten
  • Regler för samverkan med:
    1. Hälso- och sjukvårdspersonal
    2. Allmänheten
  • Vad man får och inte får göra i digitala kanaler

Kontakta oss

Veronica Helzel
Utbildningsadministratör. Frågor om anmälan.
Lena Mårtensson
Utbildningsledare. Frågor om kursens innehåll och större beställningar.

E-kurs

Period: Alltid tillgänglig

Plats: Online när du vill

Språk:  Engelska

Pris: 4 450 kr
Pris exklusive moms

 

Boka e-kursen