IMA-kurs

Om kursen

Varje läkemedelsföretag eller marknadsförande enhet, till exempel ett marknadsbolag ska utse en befattningshavare som övervakar företagets informations- och marknadsföringsåtgärder. Företagets kontaktperson i informations- och marknadsföringsetiska frågor ska ha genomgått denna grundläggande kurs i ämnet.

Erfarenhet visar att den interna kommunikationen inom företaget i hithörande frågor underlättas om alla som deltar i arbetet med företagets läkemedelsinformation har IMA-kompetens, så annan personal kan också med fördel gå kursen.

Kursen ges på uppdrag av Lif – De forskande läkemedelsföretagen.
Kursen ges på svenska.

 

Målgrupp

Kursen vänder sig till informations- och marknadsansvariga inom läkemedelsindustrin. Den är även öppen för andra företag än Lif-anslutna.

Utbildningsmål

Efter kursen ska deltagarna känna till de regler som gäller för läkemedelsinformation, de etiska överenskommelserna som träffats avseende umgänget mellan läkemedelsföretag och hälso- och sjukvården m fl och kunna tillämpa de regler som är speciella för läkemedelsområdet. Deltagarna ska dessutom ha erhållit förståelse för motiveringarna bakom läkemedelsindustrins etiska arbete.

Föreläsare med stor expertis går igenom både regelverk och faktiska exempel från verkligheten. Gruppövningarna var också väldigt bra!

Bra översikt över alla kluriga situationer som kan uppkomma vid samverkan i LER. Man får koll på fällande domar som är vägledande i hantering av marknadskommunikation.

Erfarenhetsutbytet mellan föreläsare och deltagare var toppen!

Kursinnehåll

  • Läkemedelsbranschens etiska regelverk, LER
  • Stadgar och arbetsordning för IGN och NBL
  • Regler för läkemedelsinformation
  • Praktikfall från IGN och NBL
  • Kommunikation och marknadsföring i digitala kanaler inkl FASS
  • Läkemedelsverkets tillsyn, marknadsföring av läkemedel
  • Samverkansformer med hälso- och sjukvården, öppen rapportering av värdeöverföringar
  • Sökningar i IGNs och NBLs databaser
  • Internationella samarbeten

Förberedelser inför kursen

Kursdeltagarna ska före kursstart läsa ett inläsningsmaterial och genomföra en e-kurs. Information om detta mailas ut ca 3 veckor innan kursstart. Räkna med ca 5 timmars förberedelsetid.

Kursintyg och prov

För att få kursintyg görs ett prov på distans i tentamenverktyget DigiExam. Provet anordnas ca 1 vecka efter kursens slut.

Kontakta oss

Veronica Helzel
Utbildningsadministratör. Frågor om anmälan.
Jeanette Jansson
Projektledare. Frågor om kursens innehåll och större beställningar.

Nästa kurstillfälle

Datum: 4-5 februari

Pris:
15 700 kr vid bokning senast 3 jan
18 200 kr vid bokning efter 3 jan

Pris exklusive moms.

Plats: Stockholm

Språk svenska

 

Boka kursen