Så säljer du in din kompetensutveckling till chefen
Har du hittat en drömkurs som kan ta dig vidare i karriären? Toppen! Nu gäller det att få med chefen på idén och visa hur utbildningen gynnar både dig och organisationen. Vi delar med oss av 5 konkreta råd som hjälper dig att sälja in din drömkurs till chefen – och öka chansen att få ett JA!
5 råd som ökar dina chanser
Sälj in din utbildning – och få ett ja!

- Koppla utbildningen till jobbets behov
Visa hur kursen löser aktuella utmaningar på arbetsplatsen. Lyft fram konkreta delar av kursinnehållet och koppla dem till det ni kämpar med just nu. Och vilka kunskaper kan kursen ge dig som gör det möjligt att jobba mer effektivt och ta på dig nya uppgifter?
- Kom förberedd
Din chef vill ha fakta, inte bara entusiasm. Ha kursens innehåll, kostnad och tidsåtgång redo. Fundera på vilka frågor som kan dyka upp och ha svaren klara. Med en komplett och välstrukturerad information gör du det enklare för din chef att säga ja.
- Fokusera på organisationens framtid
Företag som satsar på kompetensutveckling står sig bättre i längden. Påminn din chef om att organisationer som satsar på medarbetares utveckling står starkare i tuffa tider och är bättre rustade för framtida utmaningar. Dina nya kunskaper kan hjälpa dig att lösa problem smartare, effektivisera processer med både sparade kostnader och ökade intäkter som resultat.
- Var beredd på chefens frågor
Fundera på vilka frågor din chef kan ha. Kommer kursen ta tid från jobbet? Finns billigare alternativ? Vad ska utbildningen leda till? Ha tydliga svar förberedda, till exempel vad du kan göra efter kursen som du inte kunde tidigare.
- Fråga vad chefen tycker
Om chefen tvekar, fortsätt att vara flexibel och öppen för olika alternativ. Fråga hur chefen ser på din utveckling och om det finns andra vägar att nå samma mål. På så sätt öppnar du upp för en konstruktiv dialog utan att ge upp din idé.
Behöver du fler argument eller stöd i hur du kan presentera värdet i Läkemedelsakademins kurser? Hör av dig till kursens utbildningsledare – vi hjälper dig att lyfta fram rätt budskap!
En välplanerad pitch kan göra din drömkurs till en självklar investering – för både dig och din chef!

Med rätt strategi kan din vidareutbildning bli en win-win-situation för både dig och organisationen. Så var förberedd på frågor, var flexibel och tydlig med värdet av kursen. Då ökar du chansen att få gå din drömkurs. Självlärd i all ära, men när tekniken utvecklas snabbare än du hinner googla, branschreglerna ändras precis innan en granskning och kunden ställer frågor om de nya bestämmelserna medan du desperat försöker hitta svaret – då vill du inte vara den som famlar i mörkret.
5 timmar i veckan för att du ska hänga med
Vidareutbildning gynnar både dig och din organisation. Enligt World Economic Forum bör vi ägna minst 5 timmar i veckan åt lärande för att hänga med i teknikutvecklingen och arbetsmarknadens förändringar.
Lena Mårtensson/Läkemedelsakademin